Alföldi Kéktúra Besenyő Pista bácsi módra
“Noooormális?!”
A leggyakrabban elhangzó mondat azután, ha valaki megtudja, az Alföldön túrázok nyáron (vagy úgy általában véve, bármikor).
Az Országos, és a Dél-dunántúli Kéktúra befejezésével adja magát a következő lépcsőfok: tovább gyűjteni a kilométereket az Alföld kék jelzésén; ez is volt a cél július végén. Sok esetben azt érzem, az AK-ra sokan a Kék Kör mostohájaként tekintenek, amolyan “kössük össze a két végpontot” jeligével. Bár néhol tényleg érezhető az erőltetett menet, hatalmas kár lenne kihagyni a végtelen rónaságot, ahol a legnagyobb a mentális megpróbáltatás, a leggyérebb az infrastruktúra, ami messze a legtöbb logisztikát igényli, és ahol a legkönnyebben találkozhatunk vadakkal. Embert próbáló, de azt meg is jutalmazó kaland.
![]() |
| Kunhalom |
Többen vallják, hogy az egész Alföld egy nagy kempingplacc, így az eddigi legkevesebb előzetes tervezéssel, sátorral és hálózsákokkal felszerelkezve vágtunk neki a ki-tudja-hány-napos túrának. Tavaly nyár elején Mindszenten fejeződött be az aktuális AK-kaland, így ezúttal reggeli indulást követően onnan is folytattuk a gyaloglást.
- nap: Mindszent–Nagymágocs, horgásztó ⛺️ (33.5 km)
Az első nap Mindszentet elhagyva a legnagyobb érdekességet a kunhalmok adták. A kunhalmok azok az Alföld síkjából kiemelkedő “puklik”, amiket az ember hordott össze, különböző célokból (temetkezés, őrszolgálat stb.), és egyébként ex lege védettséget élveznek. Ezeket elhagyva nagy változatosság a nap végéig nem volt, jórészt szántóföldek között cikázott az út. Estére Nagymágocs volt a cél, ahol a Károlyi-család kastélya is található. Mi szerényebb helyen terveztük eltölteni az éjszakát, így a horgásztó partjára esett a választás. A nap során összesen 20 nyulat és négy őzet láttunk, és nulla darab túrázóval találkoztunk.
![]() |
| Tóparti táborhely |
- nap: Nagymágocs, horgásztó–Gádoros, vasútállomás (20 km)
A többhónapos kihagyásnak és a tévesen leolvasott számoknak köszönhetően a második nap egyből csak félre sikeredett, ugyanis a 20 km-t már délre elértük, és ezzel meg is voltunk a napi adaggal. Gádorosra érve több csalódás is ért minket, így a helyi kocsma egyetlen aznapi fizető vendégeiként erőt gyűjtve visszaballagtunk a vasútállomásra, ahonnan a rögtönzött tervezést követően Orosháza–Gyopárosfürdő célállomásra zötykölődtünk. (Lábjegyzet: a helyi sínek gyakorlatilag komolyabb hullámokat tartalmaznak, mint az olimpia szörf-számainak helyszínt adó Tahiti…) Délután már a gyopárosi kempingjegyhez járó fürdőbelépőt használtuk ki, ugyanis a kevés tervezés ellenére fürdőruhát legalább vittünk magunkkal. Második nap is rengeteg vaddal, és 0 túrázóval találkozunk.
- nap: üresjárat ⛺️
- nap: Gádoros, vasútállomás–Szarvas (32.5 km)
Ismét belehúztunk, reggel 7 után már a vonaton robogtunk Gádorosra. Ezen a napon már komolyabb vizet is láttunk, a K1-es öntöző után a Dögös-Kákafoki-csatorna partján “kanyargott” a kék, és az Aranyhal hogászbolt és kocsma (értsd: palackozott italok boltja) közelében értük el a Holt-Köröst. Említett egység egyébként elmondások alapján már több túrázónak bizonyult életmentőként, de már a mi vesénk is porzott, mire odaértünk. Hiába, a közel 20 km-es víznyerőhely nélküli szakasz még teli palackokkal feltankolva sem egyszerű ilyen időben. Ezután gond nélkül érkeztünk meg Szarvas belvárosába, ahol a Bolza-kastélyt elhagyva a szabadstrandot céloztuk meg. Hamar rájöttünk, itt a korábbi beszámolókban említett sátrazásra esélyünk se lesz, szállásfoglalás lett tehát a vége, hatalmas szerencsénkre volt még elérhető. Mondanom se kell, túrázó ma sem jött szembe…
![]() |
| A víz hatalma |
- nap: Szarvas–Mezőtúr (26 km)
Reggel az első pékségben feltankolva indultunk tovább, hogy a Holt-Köröst magunk mögött hagyva ismét “könnyítsünk”: a Hármas-Körösön ugyanis komppal keltünk át, a hivatalos teljesítésnek megfelelően. Sokan nem tolongtunk a parton indulásra várva, és nem elég, hogy pénzt se fogadott el tőlünk a személyzet, még pogácsával is megkínáltak minket. ❤️ Fene a jó dolgunkat… Nem sokkal a komp után a 2006-os árvíz és az az elleni védekezés emlékére állított kőtömbbel találkoztunk. Fontos megjegyezni, Magyarországon a földrajzi adottságok miatt kiemelt téma (kéne, hogy legyen) az árvízvédelem, mégis sok esetben csak “tűzoltás”-jelleggel fordítanak rá erőforrásokat (anyagi, szellemi stb.). A peresi gátőrháznál értük el a Hortobágy-Berettyó partját, ahonnan gyakorlatilag nyílegyenesen vezetett az út Mezőtúrra. A vasútállomáson zártuk a több, mint 100 kilométeresre sikerült etapot, ahol legnagyobb bánatomra nem az Esti Kornél-zenekar dalai szóltak a szokásos MÁV-szignál helyett. Ki nem aknázott lehetőség…
5 nap, 112 km, nulla túrázó, rengeteg naptej, egy vadkemping, egy kemping, egy szálláshely, és a csodálatos, embert próbáló Alföld. Until next time!🫡





Megjegyzések
Megjegyzés küldése